zaterdag, augustus 27, 2005

Ontoerekeningsvatbare hostessen, haaien en de geschiedenis van de wereld.

Zoals de meesten uit mijn blogtitel wel hebben begrepen, werk ik als hostess op Kreta. Ik doe dit werk al 11 jaar, op dezelfde lokatie. Als je deze job al zo lang doet ga je soms rare dingen uitkramen. De informatie-bijeenkomst (dus het ontvangstpraatje) heb ik al zo ontzettend vaak gehouden dat ik moet uitkijken om niet op de automatische piloot over te gaan.
Dan ga ik nl. dingen zeggen zoals: "Tijdens de jeep-safari moet U niet vergeten om zonnebrandolie mee te nemen, want in de bergen kunt U ontzettend gemakkelijk verdwalen". Of, over een nonnenklooster, waar de nonnen met de hand iconen schilderen:
"Met deze excursie bezoekt U een klooster waar U met de hand door de nonnen beschilderd wordt".

Vorige week tijdens een meeting vroeg een vrouw mij: "Zitten er ook rare beesten in de zee?". Voordat ik kon nadenken, antwoorde ik steenkoud: "Ja." "Haaien".
Mevrouw geschokt: "U maakt toch een grapje?"
Ondergetekende: "nee hoor, er vallen nog steeds doden door haaiaanvallen". (zie daarvan akte middels de link onder kop van dit stukje). Direkt daaropvolgend moest ik erg om mezelf grinniken (vreemd genoeg ben ik meestal degene die het hardst om mezelf grinnikt) en zag ik de klachtenbrieven al bij mijn touroperator binnenstromen: "Hostess verknalde onze vakantie door haaienverhaal, we durfden de hele vakantie de zee niet meer in".
Hoe dan ook, daar wilde ik het helemaal niet over hebben.
Ik heb weer een nieuwe aanwinst, genaamd "Guns, Germs, and Steel" van Jarel Diamond. De schrijver heeft voor dit Non-fictie boek de Pulitzer Prize gewonnen. Ik had er al een paar maal mee in mij hand gestaan, het doorgebladerd en wilde het dolgraag in mijn bezit hebben. Maar in deze accommodatie durf ik geen boeken weg te muffelen in mijn tas. Voor dit soort noodgevallen heb ik echter een oplapmiddel: de doos met onzinnige boeken en dubieuze titels uit een vlaamse doos (zie stukje hieronder). Ik heb dit boek dus ingeruild voor een aantal vage titels, 1 Jilly Cooper, 1 "spannende detective" en 1 pure chicklit (iets in de trent van: "de ware op het witte paard" ofzo).
Eigenlijk is het wel erg wat ik doe. Ik laat een spoor van pulp achter in hotelbibliotheken en vergiftig wellicht de geesten van onschuldigen met deze rotzooi.
Maar ja; Niets aan te doen. Guns, Germs, and Steel is in ieder geval van mij!
Het boek verteld de geschiedenis van de wereld in de laatste 13.000 jaar en zeer interessant, een groot gedeelte gaat over de geschiedenis van het geschreven woord!!
Ik moet toegeven dat ik inmiddels wel een beetje in paniek raak. Wanneer krijg ik dit allemaal in godsnaam gelezen?
Misschien moet ik maar flink doorgaan met aan gasten vertellen dat de zee vol met haaien zit, etc. Ik vermoed dat ik dan binnenkort ZEE-EN van tijd heb om mijn gehele boekenkast door te lezen!

2 opmerkingen:

Rick zei

Een vriend van mij uit Amerika is zeer enthousiast over dit boek. Onlangs heb ik van hem een ander boek van dezelfde schrijver gekregen. Ben zeer benieuwd wat je van het boek vindt. Als jij nou eens een stukje schrijft over dit boek, schrijf ik een stukje over het mijne!

Anoniem zei

Dank je voor je opmerking in mijn LiveJournal. Leuk te zien dat je werkt als Hostess. Ik heb net vanavond de laatste hand gelegd aan een boek over reisbegeleiding, met daarin een flink stuk over het werk als Standplaats(host). Binnenkort te gebruiken in mijn lessen.

Ik lees binnenkort meer in je blog!