maandag, augustus 08, 2005

Hoe kom je op Kreta aan vers Nederlandstalig leesvoer?

Dat is voor mij inmiddels een sport geworden.
Ik woon inmiddels 11 jaren in Chania vanaf Maart - December.
In de wintermaanden ben ik in Nederland.Daar struin ik boekenbeurzen, 2de handsboekzaken, Bredevoort boekenstad, kringloopwinkels, etc. af en stuur ik jaarlijks een grote doos met boeken na naar mijn woonadres op Kreta.
Een paar x kon ik met een vriendin meerijden. Onze auto helde naar achteren door het gewicht van mijn boeken. (een koffer vol).

Maar zoals de boekenverslaafde wel zal weten, de hunt naar nieuwe pareltjes eindigt nooit. Ook niet hier.En hoe kom je hier aan Boeken die het lezen waard zijn?
Jarenlang heb ik geprobeerd om middels een opmerking aan het einde van mijn informatiebijeenkomst voor net aangekomen gasten mijn collectie uit te kunnen breiden.
Ik vroeg dan: als U leesvoer heeft wat U aan het einde van uw vakantie niet meer terug wilt nemen naar Nederland, geef het dan aan mij.
Dit resulteerde in een bonte verzameling pulp van de eerste orde: Chicklit, streekromans en ergste van allen, candelight romannetjes (gruwel gruwel).
Er is leesvoer dat niet gedrukt zou mogen worden.

Ook ontving ik een paar maal een boek zonder kaft (!!!!!!!)! Werkelijk onbegrijpbaar hoe sommige mensen een boek dusdanig kunnen verminken omdat het dan 20 gram minder weegt. Het mag dan nog wel een meesterwerk zijn, ik hoef het niet meer te lezen. Net zoiets als koude biefstuk eten.

Interessante boeken heb ik weinig direct van gasten gekregen. De Abbessijnse Kronieken staat me nog bij (deze zwerft nu door Nederland via www.bookcrossing.nl).

Waar ik inmiddels wel een sport van heb gemaakt is hotelbibliotheken systematisch plunderen. Eigenlijk ben ik daar heel geniepig in. Wanneer ik een boek zie dat ik MOET hebben dan heb ik enige tactieken:
1) ik ruil het desbetreffende boek om voor 1 van de net verkregen candelight romannetjes
2) ik vraag de receptionist of ik het boek mag “lenen” (alsof die iets om NL-talige boeken geeft)
3) ik neem het gewoon mee
Gelukkig zijn er een aantal hoteliers die van mijn passie afweten en boeken voor me opzij leggen of me op een nieuwe aanwinst attenderen.
Nieuwe aanwinsten afgelopen tijd op deze wijze verkregen: Nicci French ‘Bewoonde wereld’, Geert Maks ‘In Europa, Friedrich Glauser ‘De zaak Schlumpf’ (ik ben niet direct fan van detectives maar boek ontvangt goede kritieken) en Daniel Woodrell ‘Tomaat Rood’.

Mijn laatste redmiddel om aan leesvoer te komen is 2de hands winkels hier ter plaatse af te lopen.
Tussen de afgedragen jurken, vleespannen, videobanden, Griekse kruiswoordpuzzels en Engelse romannetjes kun je soms een verrassende vondst doen. Ja zelfs hier!!! Vorig jaar prachtig boek van Robert Graves (alle Griekse Mythes en Sages) in het Nederlands gevonden.
Voor 2,5 euro (echt waar) in Nieuw-staat.
Pas geleden aantal vermakelijke boeken van Herman Brusselmans (hele verzameling voor een tientje). Dan word ik blij. Heel blij.

Jean-Paul Sartre’s Walging is inmiddels uit. Tot ongeveer bladzijde 70 verkeerde ik in een roes terwijl ik het boek las. De zinnen waren zo doeltreffend, zo beeldend geschreven, zo beklemmend. Pure Poëzie.
Maar om eerlijk te zijn, op een gegeven moment moest ik me verder worstelen door het boek. Wat een ellende! Wat een neerslachtigheid! En het hield maar niet op! Wellicht had de hoofdpersoon in het boek het licht gezien omtrent ‘het bestaan’ en verkeerde hij daarom in een dergelijke suïcidale stemming;
Ik kreeg echter hoe meer het boek vorderde het idee dat de hoofdpersoon gewoonweg in een diepe depressie zat (wilde niet meer douchen ‘zag het nut er niet meer van in’), wat wellicht kwam door het ontbreken van menselijke contacten en de vermogens om deze te leggen en het ontbreken van een baan.
Ik ben duidelijk geen existentialist; Ik geloof in de vrijheid van de mens, in het kiezen van een eigen weg door het leven.
Maar volgens ‘de Walging’ is het niet mogelijk om een Existentialistische Humanist te zijn, dus nee.
Voor de mooie zinnen overigens de moeite van het lezen waard.

Nu ben ik begonnen aan ‘De schaduw van de Wind’. Hij lag al een tijdje in de kast, maar ik wilde me er nog niet aan wagen omdat werkelijk iedereen het boek leest. Ik lag gisterenmiddag op het strand en om mij heen zag ik overal OF Zafon (in Duits, Zweeds, Engels….) OF Dan Brown. En ik wil geen kuddedier zijn! Maar ik ga me toch maar even 1 van de schare noemen. En eerlijk is eerlijk…tot dusver vind ik het prachtig.

5 opmerkingen:

boekengek zei

Hoi! Wat leuk dat je nu ook aan een boekenblog begonnen bent! Ik zal je toevoegen aan mijn lijstje van favoriete blogs. Op mijn talloze vakanties in warme oorden ben ik altijd op zoek gegaan naar boeken. Vooral in de grote hotels of cruiseschepen die pretenderen een 'bibliotheek' te hebben. Nou, dat valt dus vies tegen! Het is inderdaad meestal erg veel rommel wat er achter gelaten wordt, en dat geldt niet alleen voor de Nederlandse boeken maar ook voor de Engelse, Zweedse, Duitse, enz. Jammer, maar ergens wel begrijpelijk. Toch zou ik doorgaan met ze te bekijken, zoals ik ook doe. Misschien laat iemand een oud boekje van ene Charles Darwin achter, On the origin of species bij voorbeeld, dan heb je geluk want als het een eerste druk is in goede staat kun je het voor 25.000 euro verkopen. Ik zal je blog in ieder geval volgen, en hou vol, reacties komen vanzelf als je geduld hebt!

Rick zei

Hallo Bibliofilos, weer een interessante blog erbij. Ik zal ook een link zetten in mijn blog. Erg grappig dat boekengek het over "The Origin of Species" heeft van Darwin. Tijdens mijn bezoek aan Peru vond ik dit boek namelijk in een klein boekhandeltje. Ik geloof dat je twee boeken kon achterlaten voor een nieuwe of je kon natuurlijk betalen voor een boek.
Als bioloog moest ik "The Origin" natuurlijk gelezen hebben en heb het dus gekocht. Ik heb het echter nog steeds niet volledig gelezen.
De druk.. tja het is wel een eerste druk, maar dan wel bij Collier Books. Gedrukt in 1962 waarschijnlijk de zoveelste druk. Originele prijs 65 Amerikaanse dollarcent. De staat... geen mooie lederen band, maar een simpele pocket, inmiddels uiteengevallen in drie stukken.
Geen enorme schat dus, maar het blijft de moeite waard om door te gaan met zoeken. Bovendien is het ook ontzettend leuk. Succes met je blog en met je boekencollectie!

Bibliofilos zei

Dank U Wel heren! Naast Sneupers Blog, volg ik jullie Blog inmiddels ook getrouw. En ik heb me erdoor laten inspireren om ook een poging te doen.
Inderdaad, in hotelbibliotheken staat over het algemeen pulp, maar ik blijf zoeken. Vanwege mijn baan bezoek ik veel hotels en ALS er iets leuks tussenstaat ben ik er meestal wel snel bij. Alvast bedankt voor het doorlinken van mijn Blog! Het is natuurlijk erg leuk om daadwerkelijk gelezen te worden.

Anoniem zei

Het is niet alleen leuk om gelezen te worden maar het is vooral ook leuk om u te lezen!

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.