zondag, augustus 07, 2005

Bibliofilos - ofterwel de lezende hostess

Sinds 11 jaar woon en werk ik in Chania (Kreta), een prachtige stad in het mooiste stukje (nog ongerept) Kreta. Door de jaren heen ben ik vrij inventief geworden om mijn boekencollectie in stand te kunnen houden.
Boeken zijn mijn passie. Het gaat me met name om de inhoud, om het wroeten in de overblijfselen van genieën en allerlei verlichte geesten, hopende dat er een zweem van deze genialiteit verankert zal worden in mijn geest. Het is een eeuwig zoeken naar antwoorden terwijl ik de vragen nog niet exact weet. Het is Die gedachte die vorm krijgt, die perfecte zin, die bezieling....
Maar de passie omtrent Het Boek gaat verder.
De geur van bladzijden, de kleur van de kaft, de textuur.
En als een boek me raakt: wie was de auteur? Hoe leefde hij/zij?
Ik jaag geen eerste drukken na. Ik zou het niet eens kunnen, al zou ik dat willen; De financiële middelen zijn ontoereikend. Ik geniet echter zeer van in redelijke staat verkerende 2de hands (of 20ste hands) boeken. De gedachte dat wellicht 50 jaar terug iemand dezelfde zinnen las, er misschien wel met een potlood een kruisje voor zette, bekoort me. Deze vreemde en ikzelf hebben iets gemeen, iets dat buiten de tijd staat.
Een mooie persoonlijke boodschap voor in een boek (hoop dat jij er net zo veel van mag genieten, groeten Peter, 1962) doet voor mij niets af aan de waarde van een boek; Integendeel, geeft er een meerwaarde aan.
Afijn, ik hoop in deze Blogs wat meer over mijn liefde voor boeken, over hoe ik aan mijn leesvoer kom op Kreta en natuurlijk over Kreta zelf te schrijven.
Momenteel lees ik "de Walging" van J.P. Sartre, Nobelprijswinnaar en existentialist. Prachtige zinnen, zeer poëtisch en zeer beklemmend geschreven. Echter ook zeer deprimerend.
Wanneer een verloren ziel, zich bevindend voor een afgrond en in een crisis zijnde betreffende 'de reden van zijn bestaan' dit boek in handen zou krijgen zou het me niet verbazen als dit werk net het duwtje in die afgrond zou zijn. Zeker niet aan te bevelen voor de depressieven onder ons.




Geen opmerkingen: