donderdag, januari 26, 2006

Personal Velocity van Rebecca Miller (dochter van)

Vanochtend een film gezien op Canal+ die in opzet meer op een boek leek dan op een verfilming van een script. De krachtige dialogen, zelfs de manier waarop het gefilmd was. Ik was dan ook geenzins verbaasd toen ik er later achter kwam dat de regie van de film in handen lag van Rebecca Miller (dochter van Arthur Miller), gebaseerd op haar gelijknamige bundel verhalen: 'Personal Velocity.'
De film bestaat uit 3 afzonderlijke filmpjes van een half uur. Het enige dat de drie vrouwelijke hoofdpersonen gemeen hebben is dat ze alledrie op de hoogte zijn van een auto-ongeluk waarbij twee mannen om het leven komen. De drie vrouwen in deze film zitten allen met zichzelf en hun leven in de knoei, maar het is een ogenschijnlijk banale gebeurtenis die ze weer helderheid en richting geeft. Ze zoeken, ze worstelen en ze vinden, al brengt de uitkomst gedeeld geluk.
Mooiste quote:
Paula: 'I used to write. Then I used to paint. I think I'm going to be one of those people with a lot of potential who never really takes off.'
Norwegian man who dies with Paula: 'Those are always the best kind of people.'
De actrice die Paula speelt, Fairuza Balk (foto boven rechts) deed me denken aan een andere favoriete actrice van me: Ione Skye (foto boven links). Gewoonweg verliefd ben ik op de film 'Dream of an Insomniac' waarin Ione Skye de gekwelde Frankie speelt, een film vol dialogen, literatuur en Sinatra. Zacht, inspirerend en poëtisch. Een film met liefde als hoogste goed, de film is zelfs in zwartwit tot op het moment dat liefde het leven (en de film) kleurt.
Mooiste quotes: 'There are too many mediocre things in this world to deal with, love shouldn't have to be one of them. Another thing than mad passionate love is just a waste of time.'
'Choices are like connecting hightways. They all take you to the same place. Some just take longer to get there.'

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Het ligt bij mij op de stapel van films die ik nog moet zien.
Nu ben ik nog meer benieuwd.

boekengek zei

'There are too many mediocre things in this world to deal with, love shouldn't have to be one of them. Another thing than mad passionate love is just a waste of time.'
Dat is zo waar! Vergeet de alledaagse beslommeringen, STOP met het najagen van een carrière, dat is allemaal zinloos. Alleen door je eigen geluk kun je bijdragen aan het geluk van anderen. ;-)

Anoniem zei

Dit doet me denken aan de film die ik heb gezien: Trois couleurs: blue van Krzysztof Kieslowski

Ik denk dat jij ook van deze films zult smullen....

http://www.moviemeter.nl/film/2430

Bibliofilos zei

@Rene:lijkt me inderdaad een mooie film. Amelie vond ik ook prachtig. Gezien?
Boekengek: ;-)

Anoniem zei

Tuurlijk heb ik Amélie gezien. Ook al zo'n hartverwarmende film... Elle changera ta vie!

bibman zei

'I used to write. Then I used to paint. I think I'm going to be one of those people with a lot of potential who never really takes off.'

mooie en waarheidsgetrouwe quote, als het maar geen "selffullfilling prophecy" wordt.. ;-)

Bibliofilos zei

Laurent, ik vond juist het antwoord daarop zo mooi en waar: 'those are always the best kind of people.' Dit gesprek vond plaats in een drukke club. Paula ontmoet daar een vreemde man, met wie ze direkt een zielsverbondheid voelt. Ze denkt 'misschien ben jij wel de reden dat ik hier ben.' Terwijl ze hem verteld over zichzelf, haar mislukkingen en haar dromen, geeft zijn antwoord te kennen dat door te durven dromen en proberen ze er eigenlijk al is.
"Wie zich volleerd acht zal zich steeds vervelen; Wie tast en zoekt zal nooit ontdankbaar zijn," Goethe, Faust (mijn nieuwste ontdekking en ik moet zeggen ik ben betoverd!!!!)
En mijnheen Laurent, uw blog vertoont veel boekenliefde!