donderdag, december 26, 2013

Een klein stukje hemel op aarde in Maarssen - Antiquariaat Dick Zandbergen

Op het moment lees ik de 'Cat's Cradle' van Kurt Vonnegut en ik heb besloten te weten dat Dick Zandbergen onderdeel is van mijn Karass ('karassA group of people linked in a cosmically significant manner, even when superficial links are not evident').
Dat soort dingen weet je diep van binnen.

Ik denk - echt - dat ik dit Antiquariaat in Maarssen het meest verrassende Antiquariaat in Nederland vind. Zijn website vond ik doordat ik via www.boekwinkeltjes.nl een oude uitgave van de 1001 nacht zocht en ik maakte een notitie van zijn site.

"Sinds september 2005 is het antiquariaat gevestigd in een grote loods, te vinden achter de woning van de verhuurder.
Adres: Straatweg 41 te Maarssen.
Het antiquariaat is iedere donderdag en vrijdag en elke eerste zaterdag van de maand geopend, van 10-17 uur. Op maandag t/m woensdag bent u welkom op afspraak"


Een loods met boeken. Hmm. Dat maakt nieuwsgierig. 
Vorige week zaterdag wilden buurman en ik een kerstmarkt bezoeken maar de regen die met bakken uit de lucht viel maakte dat de stemming wat minder kerstig werd. 
'Zullen we in plaats van te verzuipen op een kerstmarkt naar Maarssen rijden om een loods met boeken te aanschouwen?'

 Bij aankomst regende het nog steeds net zo hard en parkeerden we naast een grote zwarte raamloze loods waar we na enig zoekwerk naast de loodsdeur (die door zijn inktzwarte kleur nagenoeg verdween in het geheel) een minuscuul bordje 'Antiquariaat' vonden.
Na het openen van de deur keek je plots een prachtig lichte warme ruimte in. Overal stonden boeken, grondig gecategoriseerd, letterlijk van de grond tot aan het plafond. Mijn hart sloeg een slag over en ik riep naar mijn buurman 'Zo moet de hemel eruit zien!'.

Het enthousiasme eindigde daar niet. De prijzen waren uitermate voordelig (met enig zoekwerk kon je pareltjes voor weinig vinden) en om flutromans of meuk te vinden moest je je best doen. Die stonden er niet of nauwelijks.
Twee uur later vertrokken we met een volle tas boeken, blij als een kind. Buurman had een aantal mooie antieke Dickens boekjes en een verzameling Russische literaire werken gekocht. Ik had wat ingeslagen van Vonnegut en Zola voor de kerstdagen.

In de uurtjes waarin we ons verloren waanden in het labyrint van boeken kwamen we geen medebezoekers tegen. Het waren onze uurtjes solo in deze hemel. Struinend, verlustigend, klimmend (al begrijpen we nog steeds niet goed hoe het kan dat de bovenste planken niet met de trap te bereiken zijn - staan daar boeken verstopt?), volop genietend.

Gezien ik mij, hoe kort dan ook, onderdeel van Dick Zandbergen's Karass voelde wil ik jullie ook graag wijzen op het bestaan van deze loods met boekensnoep.
Het is de rit naar Maarssen meer dan waard!
Fijne feestdagen! (Ik weet dat ik er wel doorheen kom met mijn snoepgoed uit Maarssen!)





















6 opmerkingen:

Koen zei

Laat mijn vriendin nu in Maarssen wonen, maar dit wist ik niet...aan jou heb ik nog eens wat, thanks ;-) Fijne feestdagen!

Koen

Bibliofilos zei

Haha Koen, leuk!

Anoniem zei

Aanbevolen antiquaar! Hans Krol

Anoniem zei

Dick Zandbergen ken ik al heel wat jaartjes. Ik ontmoette hem voor het eerst in zijn vorige antiquariaat, in Maarssen-Dorp. Dick is een van de meest aimabele, geduldige en hulpvaardige mensen die ik ken.

Rob Groenewegen

Unknown zei

Dat kan ik beamen, het oude antiquariaat heb ik ook nog wel bezocht.
In het nieuwe ben ik wegens een druk bestaan nog maar een of twee keer
geweest, maar het is zeker een boekenhemel. Je waant je in een verhaal van Borges. En Dick is zeker een zeer aimabele man.

Chris van der Sluijs

Anoniem zei

Helaas is het antiquariaat onlangs gestopt. Doodzonde.