vrijdag, april 21, 2006

I'll be back

Het is hier even heel erg rustig. Stilte voor de storm, beloof ik.
Ik wacht nog steeds op mijn isdn-aansluiting (mij werd bij aanvraag verteld dat dit 5-8 dagen zou duren, ik had moeten weten dat dit in Griekenland voor 5-8 weken staat).

Eergisteren mijn belastingaangifte gedaan, eerlijkheidshalve tesamen met mijn genoten Nederlandse inkomsten. De jongen achter de balie begon moeilijk te doen omdat ik ook mijn buitenlandse inkomsten opgaf.
Hij zei: ach kom, laat dat toch weg, allemaal extra werk, ik zal er niks van zeggen...
Na veel zuchten en kreunen heeft hij het toch maar in behandeling genomen met de opmerking: je krijgt nu geen geld terug hoor, had je de Nederlandse inkomsten maar niet moeten opgeven.
Ze zijn hier niet helemaal wijs,
ik zeg het je.

De afgelopen weken waren vooral hectisch, met een aantal behoorlijke diepte- en hoogtepunten, en van lezen kwam niet zoveel.
'How to be good' van Nick Hornby kreeg ik nog net uitgelezen: licht, luchtig, lekker, net goed op dit moment.
Maar de zwaardere kost schreeuwt me uit mijn boekenkast toe: kies mij! kies mij! Daarnaast lees ik momenteel flarden. Flarden Rembrandt (sorry Natter, ik beloof ook U mijn onverdeelde aandacht te gaan geven), flarden Kahlil Gibran, flarden Couperus en zelfs flarden uit 'de literaire vertaling van de bijbel'. Dit heeft er nu toe geresulteerd dat er een grote stapel boeken naast mijn bed liggen, waarvan er niet 1 de verdiende aandacht krijgt.
Komt wel.
Even op adem komen.

Boek der boeken dat nu -nieuw!- naast mijn bed ligt is The Anatomy of Bibliomania van Holbrook Jackson (dank je boekengek!!!). Dit boek is waarlijk een pleister voor de ziel van een boekenliefhebber. De flarden die ik hieruit tot dusver heb gelezen weten me zeer te bekoren. Alles over het liefhebben van boeken, het waarom, het waarnaartoe, het hoe (strelen, voelen, ruiken, eten (????), het hoe eraan komen en vooral het hoe nooit meer kwijt te raken.
Alles, maar dan ook alles over bibliomanie.

Ik kom terug met meer, veel meer. Ik struin nu al op mijn tenen hotelbibliotheken af, vertel gasten om vooral op de terugreis geen overbagage te betalen voor hun boeken, die last wil ik hun wel ontnemen, loop 2dehandszaakjes binnen en kijk thuis naar mijn boekenkasten als waren het schilderijen.

Tot snel!

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Staar je niet blind,
er zijn belangrijkere uitzichten.

En soms moet men even de deur uit.
En al ben je maar 5 minuten weg, dat geeft niets, het schijnt er zelfs 5 uur te duren.

Anoniem zei

Lang NIX (zeker op z'n Grieks geschreven?) van je kunnen lezen. Blij dat je weer tevoorschijn bent gekomen. Een goed seizoen toegewenst. Groetjes Paula

Bibliofilos zei

Hai Paula, Nix is zo'n 'sms slash e-mail popi jopi taal' die als je niet oplet er zo inluipt. Zeker als je geen spellingscontrole op je computer hebt. Omdat ik zelf niet wil overkomen als zijnde te hip, heb ik het weer veranderd in het oude vertrouwde 'Niks'.

boekengek zei

Goed dat je er weer bent (en dat het thuis in NL goed gaat; ik maakte me bezorgd). En Bibliomania lekker in flarden blijven lezen, dan is ie het lekkerst! (Overal kleine papiertjes tussen stoppen is ook leuk, i.v.m. terug te vinden citaten) ;-)

Anoniem zei

Ik hoopte op een andere uitleg van de titel.... jammer (NL in de zomer schijnt nl. echt leuk te zijn!!). Ik wens je een heel goed seizoen, meis. Hou je taai, dikke knuffel en tot snel, Marjoleine

Bibliofilos zei

He he Marjoleintje, nee hoor, ik blijf lekker hier!!!
Boekengek: bedankt, aan t homefront gaat gelukkig weer alles goed!